Човновий електромотор: огляд кращих моделей та характеристик з порівняльним тестом конструкцій та порадами, як вибрати
Човникові електродвигуни зазвичай використовуються на невеликих човнах. Рибалки цінують їх насамперед за безшумну роботу та низькі експлуатаційні витрати.
Однак не все так гладко – такі мотори мають недоліки. На які параметри звернути увагу при виборі? Які є плюси та мінуси? Про це йтиметься далі.
Позитивні якості електромотора
Достоинства цих моторів – безшумна робота, простота установки і комфорт. Не треба турбуватися про заміну олії. Достатньо просто перевірити заряд акумулятора, встановити мотор на транець і можна відправлятися.
Електродвигуни користуються найбільшою популярністю у рибалок. Власники яхт рідше користуються ними. Іноді їх купують власники вітрильних човнів меншого розміру та використовують під час маневрування у порту.
- Електродвигун може використовуватись для руху легких катерів масою до 2 тонн. Потужність електродвигунів найчастіше виявляється у фунтах.
- Наприклад, буксирувальна здатність 55 фунтів (25 кг) дозволить переміщати човен з максимальною вагою близько 1500 кг.
- Найкраще запитати продавця, тому що часто двигуни різних марок, хоч і мають однакове тягове зусилля на валу, за допомогою іншого гребного гвинта можуть приводити в рух човни абсолютно різної ваги.
Рекомендується купувати човнові електромотори найкращих брендів.
Так вигідний і екологічний
Невеликий двигун внутрішнього згоряння, особливо чотиритактний, спалює дуже мало палива. Його важко назвати неекологічним. Електродвигуни вимагають акумуляторів, і тут виникає проблема їхньої утилізації.
- Щодо витрат на покупку, то ціна на човновий електромотор не надто кусається – можна купити мотор дуже гарної якості за невеликі (щодо вартості двигуна з ДВЗ) гроші.
- Але ще потрібна батарея та зарядний пристрій. У результаті виходить пристойна сума. Якщо трохи доплатити, то можна придбати двигун внутрішнього згоряння, який забезпечуватиме велику потужність і працюватиме з зовсім іншим крутним моментом.
Вага
Дані двигуни легкі, зазвичай їхня вага не перевищує 10 кг.
Тривалість плавання
Залежить від ємності акумулятора, потужності двигуна та його передачі, а також ваги човна. Можна припустити, що гелевий акумулятор ємністю 100 Ач повинен працювати від 2 до 12 годин.
Але якщо максимально витрачати батарею, то буде тривала зарядка акумулятора тривалістю до 20 годин.
Що дізнатися перед покупкою
Якщо придбано новий пристрій, слід поцікавитися про сервісне обслуговування та гарантії. Також варто знати енергоспоживання, тому що завдяки цьому можна зрозуміти, як довго вдасться плавати без заряджання акумулятора. Особливо це важливо для потужного електромотора човна.
Які елементи найчастіше ламаються
Зазвичай замінюють щітки, сальники та прокладки. Якщо ущільнення пошкоджено та у двигун потрапила вода, несправність може бути серйознішою. Іноді краще купити новий двигун, ніж ремонтувати пошкоджений.
Тому власникам таких агрегатів слід ретельно дбати про обладнання, а насамперед про стан ущільнювачів. Величезних збитків завдають волосіні, які дуже часто чіпляються за болт, а вал мотора затягує їх під ущільнення, що призводить до пошкоджень елементів. Компанії намагаються мінімізувати цю загрозу у різний спосіб.
Для запобігання намотування волосіні на вал встановлюються гвинти із спеціально профільованими лопатями (їх можна реалізувати при створенні саморобного човнового електромотора), однак це повністю не вирішує проблему.
Вживані електродвигуни
Двигун не настільки дорогий, щоб ризикувати придбанням вторинного пристрою. Трохи заощадивши, людина не точно знатиме, як його використовували; він не матиме тієї гарантії, яку завжди дають при покупці нового пристрою. Зазвичай виробники надають гарантію на один або навіть три роки.
Використання двигуна
Під час плавання на човні варто послухати роботу двигуна, зрозуміти, які звуки він видає. Це знадобиться з метою оцінки правильності роботи двигуна. Якщо будуть помічені зміни у роботі двигуна, варто зупинити його та перевірити, чи не застрягли водорості у гвинті.
Якщо все гаразд, можна перезапустити його.Шуми нікуди не поділися? Тоді потрібно зняти двигун, відкрутити гвинт і перевірити, чи не застрягла волосінь або тасьма під гвинтом. Для більшої наочності краще переглянути фото човнового електромотора у ремонті.
Кінець запливу
Після зупинки човна краще не виймати двигун одразу з води. Варто зачекати близько 10 хвилин. За цей час вода збиратиме накопичене тепло від двигуна та (електроніки), це запобіжить перегріву (продовжить термін служби двигуна/модуля управління).
Після можна від’єднати двигун і зняти його з транця.
- Після зняття двигуна варто перевірити його герметичність.
- Для цього виймають його з води, чекають приблизно 10 секунд, а потім повертають на 180 градусів (нагору ногами) приблизно на 10 секунд.
- Потрібно переконатися, що не йде вода з-під важеля перемикання передач.
- Якщо вода витече, значить двигун втратив герметичність.
Відсутність герметичності означає, що волосінь потрапив у ущільнювач, або ущільнення просто зношені та вимагають заміни.
Технічне обслуговування
Після використання рекомендується ретельно витирати двигун насухо.
- Якщо він використовувався в солоній воді, його потрібно промити у водопровідній воді, потім витерти насухо.
- Далі на нього наносять двигун силіконовий спрей, призначений для очищення та обслуговування двигунів.
- Також проводиться зовнішній огляд після кожного сезону, наносять силіконовий засіб на днище двигуна та залишають його без протирання.
- Засіб залишиться на поверхні та створить плівку захисту від вологи.
Варто регулярно оглядати двигун, бажано після сезону, але не пізніше, ніж до нього. Чому? Якщо двигун набрав воду та залишив її до весни, ремонт може бути дуже дорогим через корозію.
Набір для екстреного випадку
Завжди варто брати із собою аварійне спорядження, необхідні інструменти. Яким би надійним не був двигун, він може вийти з ладу в невідповідний момент. Особливо це актуально для човнового електродвигуна, зробленого своїми руками.
Також не варто забувати про весла, телефон, аптечку, чисту питну воду.
Фото човнового електромотора